کمر درد

1395/2/6

کمر درد یک مشکل شایع در جوامع ماشینی امروز محسوب می شود . علت کمر درد معمولا در اثر آسیب دیدگی عضلات و اسپاسم و کشیدگی تاندون ها و لیگامان های مفاصل ستون فقرات کمر است . عواملی مثل فتق دیسک کمر ، شیوه بلند کردن غیر صحیح اجسام سنگین ، پوسچر بد و وضعیت های تکراری نشستن و ایستادن های طولانی مدت و چاقی ، ضعف عضلات و نداشتن رژیم ورزشی مناسب روزانه ، شکستگی ، بیماری هایی مثل روماتیسم مفصلی و ... از جمله علت های شایع کمردرد محسوب می شوند .

به لحاظ آماری " کمر درد " پنجمین علت مراجعه بیماران به متخصصین پزشکی است ؛ که حدودا 60 الی 80%  افراد جامع در طول حیات خود دچار آن می شوند . 84% افراد در طول زندگی خود دچار کمر درد می شوند ، 23% دچار کمر درد مزمن می شوند و حدودا 10 الی 12% هم در اثر کمر درد دچار ناتوانی و معلولیت می گردند .

تعاریف مختلفی از کمر درد در منابع و کتب مختلف وجود دارد که رایج ترین تعریف عبارتست از " دردی که در ناحیه بین دنده های آخر قفسه سینه تا بالای ران ها وجود دارد "

اغلب تنها نشانه ، درد در پایین کمر است . بیشتر کمر درد ها بصورت خودبخودی بعد از دو هفته الی یک ماه بهبود پیدا می کنند .اصطلاحا به کمر دردی که بیشتر از سه ماه طول بکشد کمر درد مزمن گفته می شود .

فیزیوتراپی یکی از شیوه های ایمن و موثر در درمان کمر درد است . متخصصین فیزیوتراپی یا همان فیزیوتراپیست ها به خوبی  آناتومی کمر و مفاصل ستون فقرات را می شناسند و با حرکات مفاصل و عضلات و بیومکانیک ستون فقرات به خوبی آشنا هستند .

فیزیوتراپ ها  با روش های نوین درمان فیزیکی و درمان غیر جراحی و تکنیک های درمان دستی و استفاده از دستگاه های الکتریکی مثل اولتراسوند ، لیزر و... و همچنین ورزش های تخصصی درمانی و حرکات اصلاحی  به درمان بیماران می پردازند .

اغلب کمردرد ها به روش فیزیوتراپی و بدون جراحی قابل درمان هستند .

کمر دردها به دو دسته اختصاصی و غیراختصاصی تقسیم بندی می شوند :

کمر درد اختصاصی :

کمر دردی است که با یک ضایعه پاتالوژیک یا یک بیماری خاص در ارتباط باشد و برای آن یک علت آناتومیک وجود داشته باشد . مثل کمر دردهای ناشی از تنگی کانال نخاعی ، فتق دیسک کمر، سیاتیک ، آرتروز ستون فقرات کمری و...

کمر درد غیر اختصاصی :

کمر دردی است که در آن هیچگونه علت پاتالوژیک و ضایعه ای در مفاصل و عضلات ستون فقرات مشاهده نمی شود و عکس های رادیولوژی ، MIR، سی تی اسکن  و تست های آزمایشگاهی همگی نرمال هستند . تشخیص این نوع کمر درد بسیار دشوار است و معاینات بالینی که توسط متخصصین فیزیوتراپی انجام می گیرد می تواند کلید موفقیت در تشخیص و درمان این نوع کمر درد باشد .

علت کمر درد چیست ؟

برخی از شایع ترین علل کمر درد غیر اختصاصی عبارتند از :

اختلالات حرکتی مهره های ستون فقرات نسبت به یکدیگر

ضعف عضلات در یک سمت و کوتاهی و سفتی عضلات در سمت دیگر ( ایمبالانس عضلانی )

وجود نقاط ماشه ای در عضلات ( سندرم در میوفاشیال )

عدم هماهنگی عصب و عضله ( اختلال در کنترل حرکتی )

نکته مهم : لازم به ذکر است موارد اشاره شده در بالا تنها وتنها در معاینه بالینی و فیزیکی قابل ارزیابی و تشخیص است و یافته های آزمایشگاهی و رادیولوژی کمکی به تشخیص اختلالات ذکر شده  نمی کنند .

کمر دردها براساس مدت زمانشان به 3 دسته حاد ، تحت حاد و مزمن تقسیم بندی می شوند :

کمر درد حاد یک دوره 6 هفته ای دارد ، کمر درد تحت حاد بین 6 هفته الی 12 هفتهطول می کشد ، کمر درد مزمن به کمر دردی اطلاق می شود که بیشتر از 12 هفته از شروع آن گذشته باشد .

درمان کمر درد چیست ؟

امروزه رویکرد تشخیص و درمانی متخصص پزشکی علی الخصوص فیزیوتراپیست ها از یک نگاه پاتالوژی محور به دیدگاه طبقه بندی کردند تغییر یافته است ؛ به این معنی که فقط یک ساختار خاص مثل دیسک کمر را علت کمر درد نمی دانند بلکه در یک نگاه کل نگر به کل ساختار ستون فقرات و ارتباط تنگاتنگ آنها با یکدیگر پرداخته می شود .

براساس یافته های محققین بهترین درمان برای درمان کمر درد فیزیوتراپی است . درمان های پیشنهادی فیزیوتراپی برای کنترل و کاهش درد کمر عبارتند از:

درمانهای دستی

طب سوزنی  ( سوزن خشک )